Korepetycje

Aktualności

Jak wybrać wartościowego korepetytora?

15 grudzień 2014 r.

Zapewne wielu rodziców zastanawia się jak wybrać dobrego korepetytora. Jakie kategorie brać pod uwagę, żeby cel,  jakim jest przekazanie wiedzy dla podopiecznego dało jak najlepsze rezultaty. Czy skupić się na wykształceniu korepetytora, jego przygotowaniu merytorycznym, czy raczej ważniejsze będą cechy osobowościowe i „chemia” pomiędzy uczniem a korepetytorem.

W tym artykule chcemy przekazać kilka wskazówek jak możemy zweryfikować potencjalnego korepetytora.

 Jak wybrać korepetytora?

Wykształcenie

To kryterium łatwe do sprawdzenia. Wystarczy przed pierwszą lekcją lub rozmową poprosić o dokumenty świadczące o jego kwalifikacjach (dyplomy ukończenia studiów, przebyte kursy i szkolenia). Warto to sprawdzić, ponieważ na rynku jest wielu nieuczciwych korepetytorów, którzy chcąc podnieść rangę swoich kompetencji powołują się na kwalifikacje, których de facto nie posiadają. Jest pierwszy, istotny i szybki sposób weryfikacji nauczyciela.

 

Przygotowanie merytoryczne.

Jeżeli jednak nie mamy wymagań, aby nasz korepetytor matematyki był matematykiem z wykształcenia, a wystarczy, aby to był student lub osoba po kierunku studiów, gdzie matematyka miała duże znaczenie, możemy przyjąć za kryterium inne kwestie, które pomogą nam także wybrać osobę, która będzie spełniają nasze wymagania. Jak jednak sprawdzić wiedzę, której sami opiekunowie nie mają? Jak zweryfikować korepetytora z matematyki, skoro sami nie mamy pojęcia o tym przedmiocie? W takim wypadku możemy zadać kilka pytań, które pomogą nam w dużym stopniu poznać korepetytora. Możemy tu zapytać o doświadczenie w udzielaniu korepetycji – ilu uczniów do tej pory uczył, kim oni byli i czy możemy skontaktować się z opiekunami przynajmniej kilkorga z nich, aby uzyskać rekomendacje o korepetytorze.

Kolejną prośbą może być przedstawienie materiałów, których korepetytor używa do pracy z uczniami. W tym aspekcie należy zwrócić uwagę na różnorodność tych materiałów – książki, własne opracowania, multimedia. Ważne jest, aby były różnorodne, co może świadczyć, że korepetytor stale stara się pogłębiać wiedzę o swoim przedmiocie i czerpać materiały do nauki z różnych źródeł. Po za tym każdy uczeń lubi pracować w inny sposób i korzystać do nauki z różnych pomocy naukowych.

Następnie możemy zapytać o sposób przygotowania do osiągnięcia określonego celu lub organizację pracy podczas lekcji. Jeżeli naszym celem jest np.: przygotowanie ucznia do matury lub egzaminu gimnazjalnego, można zadać pytanie, co jest najważniejsze w tych przygotowaniach, jak korepetytor widzi proces przygotowań od momentu rozpoczęcia korepetycji do czasu ich zakończenia. Każdy doświadczony korepetytor ma swoje, sprawdzone metody, aby osiągnąć dany cel i w tym wypadku powinien swoją metodę przedstawić i przekonać do niej. Jeżeli z marszu będzie miał odpowiedź na te pytania, to będzie znaczyło, że rzeczywiście mógł już przeprowadzać lekcje tego typu wcześniej i ma wiedzę jak to zrobić. Jeżeli chodzi o organizację pracy, to warto spytać jak przebiegają poszczególne spotkania z uczniem: czy zawsze ma nowe materiały na lekcji, czy zadaje pracę domową, a jeżeli nie to dlaczego?

 

Podobne cechy osobowościowe.

Nie jest przesadą stwierdzenie, że do nauczania trzeba mieć powołanie. Dlatego bardzo istotne jest skupienie się podczas weryfikacji na cechach osobowości i tzw. umiejętnościach miękkich nauczyciela. Należy do nich komunikatywność, rzetelność i punktualność, cierpliwość oraz pasja, którą mógłby zarazić dziecko. Niezwykle ważna jest umiejętność przekazywania wiedzy. Każdy informatyk jest za pan brat z matematyką, nie każdy umie jednak wytłumaczyć uczniowi sposób rozwiązania danego zadania. O cechach idealnego korepetytora można by pisać w nieskończoność. Często uczeń potrzebuje wsparcia, bo ma konkretny problem np. zniechęcił się do przedmiotu. Nauczyciel musi potrafić zmotywować swojego podopiecznego. Mówiąc potocznie, nikt nie wleje uczniowi wiedzy do głowy, potrzebne jest jego zaangażowanie. Ja sprawdzić, czy nasz kandydat poradzi sobie z takim wyzwaniem? Tutaj można zapytać o zainteresowania poza zawodowe. Może akurat są zbieżne z zainteresowaniami ucznia, co mogłoby ich łączyć nie tylko na gruncie prowadzonych korepetycji.  

Powyższe sugestie mogą pomóc w przygotowaniu się do przeprowadzenia rozmowy z korepetytorem, a w konsekwencji uzyskać ogólne informacje na jego temat. Mamy nadzieję, że przydadzą się w przeprowadzaniu takich rozmów.

 

Artykuł przygotowany przy współpracy z Nauca.pl 

Nauca.pl